מתרגלים שיח אחר

יש קשרים שמתחילים בוואו גדול, התלהבות ודפיקות לב ואת אפילו לא יודעת לשים את האצבע ולומר מה כל כך מדליק בחיבור הזה. ויש קשרים, ואלה הרוב, שמתחילים ברגוע, שהם לא יותר מ"בסדר", אבל מספיק בסדר לתת עוד הזדמנות ואת זורמת לעוד דייט ואז את פתאום קולטת שעבר חודש, וכבר נפגשתם 4 -5 פעמים. השקעת זמן וכוחות ואת מרגישה שהדברים נשארים ב"ניוטרל" ואז את אומרת לעצמך – די, זה לא מתקדם. חבל לי על הזמן, אני חותכת. נשמע מוכר?

זה מה שקורה עם נעמה. היא נפגשת עם ניר כבר חודש חצי ומשתפת: "נפגשנו כבר 6 פעמים וזה יחסית אינטנסיבי. על הנייר הוא מושלם. אין לי מילה רעה לומר עליו. אנחנו כל כך מתאימים שזה מפחיד. הוא ערכי ואידיאליסט, הוא איש של מעשים ולא של דיבורים. הוא בא לאסוף אותי, ומחזיר אותי. משלם על כל הדייטים, אין שאלה בכלל. לא נגמרים לנו נושאי שיחה. הוא נוסך ביטחון ויש על מי לסמוך ואלו בדיוק הדברים שחיפשתי."

אז מה הבעיה?

"אני לא מרגישה כלום. נאדה. אפס. אם הוא לא מתקשר, זה לא חסר לי. אם הוא מתקשר אני קצת מתפללת שזו שיחת חיזלוש. אין לי פרפרים, אין כמעט משיכה."

ניסינו לצלול יותר לעמוק ושאלנו: "את יודעת מה הוא מרגיש כלפייך?"

"האמת? לא ממש."

הנקודה הובנה. שישה דייטים והם על קרקע יציבה. נטועים עמוק באזור הנוחות שלהם. מדברים כמו שני חברים טובים. כל אחד מביא את שיכלו העמוק והכל סביב הראציו והנושאים שהם שולטים בהם ובסה"כ השיחה מעניינת, מאתגרת אינטלקטואלית ובעיקר – אין שם שום סכנה להיחשף רגשית. והרי, לשם כך התכנסנו, נכון? זה נהדר לגלות שיש בסיס ערכי משותף אבל איך נייצר אינטימיות? איך נעורר את הלב ואת הרגש אם נפסח על שני הסעיפים?

נעמה קיבלה את השיקוף למצב והעיניים התמלאו דמעות. כי היא הבינה. והסכימה. ואז הייתה אמיצה ושאלה: "אבל איך אני יכולה להגיע לשלב הזה עכשיו?"

כדי להגיע למצב הזה צריך קודם כל לתרגל  דיבור ברמת הרגש. לייצר לעצמנו אוצר מילים רגשי. מילים שמתארות את מנעד הרגשות שנאספו מחוויות רגשיות שונות. המשמעות היא, שעוד לפני שאני מדברת עם בן זוג ברמה רגשית, אני צריכה להכיר את עצמי ואת העולם הרגשי שלי. זה דורש התבוננות פנימית אמיתית, להכיר את הביטויים החיצוניים והגופניים של הרגשות: מה גורם לי לדפיקות לב, מה מלחיץ אותי, מה משמח אותי, מה דוחף אותי קדימה, מה עלול לתקוע אותי, מה אני מרגישה במצבים שונים? ההתבוננות הפנימית הזו היא זו שתוביל ליצירת השפה החדשה, אוצר מילים רגשי שיעזור לי להעמיק את יכולת הביטוי הרגשי.

בפעם הבאה שתיפגשי את ניר, אמרנו לנעמה, תייצרי סיטואציה שתוביל לשיח ברמת הרגש. גם אם בפעם הראשונה זה ירגיש לך טיפה מאולץ, זה יתקבל בשמחה ואפילו בהקלה בצד השני מכיון שגם הוא ככל הנראה לא לגמרי יודע לבטא את מה שהוא מרגיש והיה לו נוח להישאר בשיח הענייני שהתקיים ביניכם עד כה.

חשוב לתרגל שיח רגשי מגיל צעיר, לא רק עם בנות אלא גם (ואולי בעיקר ) עם בנים. זאת אולי משימתם של ההורים, אבל גם אם לא התפתח עם השנים שיח כזה, אף פעם לא מאוחר מדי להתחיל לתרגל אותו.

מופע סטנדאפ מוזיקלי